Inlägg till Regina.



"Hej! hittade din blogg när jag satt och googlade på information om utbildning till resekonsult.
Du har inte lust att skriva ner lite här på din blogg om hur utbildningen går/gick till? vart studerar du? hur mycket kostar utbildningen? är det lätt att få jobb inom resebranschen och vad tjänar man ungefär? :) Det har alltid varit min dröm att få jobba inom resebranschen så skulle gärna vilja veta lite. jätte tacksam för svar! / Regina"

Javisst, det är ett vanligt förekommande att jag får mail om detta när folk googlar om info gällande en sådan utbildning :)

Hur utbildningen gick till.....

Den Jag gick var på 2 år. En "KY-utbildning" (kvalificerad yrkesutbildning) där stora delar av utbildningen var praktisk. Vi läste branschkunskap (resehistoria, resebyråkunskap, produktkännedom, travel management), Reseproduktion, grupp & konferens (produktion av resor & arrangemang, kalkylering, branschjuridik, layout, internationell mötesindustri) Informationskunskap bokning &biljettering (Biljettbokningssystemet Amadeus Essentials 1 & 2, Amadeus Fares,  IATA Tariffs, STINA, datorkunskap, retorik, större chartesbokningssystem), Geografi & kultur (turism & resegeografi, kulturkunskap, EU-kunskap) Affärskunskap (Ekonomi, marknadsföring, organisation & ledarskap, engelska, affärsengelska) Service (Kundservice, säljteknik).

Vi fick även besöka TUR-mässan i Göteborg som är en väldigt stor resemässa där  det finns representanter från olika länder, resebyråer ect. I slutet av år 1 åkte vi även på en resa, i vårt fall Tunisien ( det bruka variera från år till år), där man får följa en guide till just tillhörande resebolags hotellkomplex, information om resmålet ect.

Vart studerade jag.....

Jag gick den på Skeria i Skellefteå.

Hur mycket kostar utbildningen?

Just den jag gick är gratis men om du tar fullt studielån från CSN under de två åren så ligger lånet på ca 99.000:- :)
Liknande KY-utbilningar finns i bl.a Uppsala och andra städer. Annars finns det fristående kursen på distant där man kan läsa delar av dessa ämnen samt Amadeus & IATA-bokningssystemen som man sedan får tenta av på plats.

Är det lätt att få jobb? Vad tjänar man?

Hm, jag har själv inte jobbat som det sedan jag gick ut men med tanke på finanskrisen nu så har det varit en del varsel tyvärr. Det beror väl också hur flexibel man är, om man kan flytta dit jobbet finns. Många kräver erfarenhet sedan tidigare. Om du går en utbildning med praktik så har du kanske turen att få jobb på en byrå du praktiserat på. Det är nog lättaste vägen att gå vidare efter utbildningen, tror jag. Vad man tjänar är jag inte riktigt insatt i, tyvärr. Jag har frågat när jag själv varit ute på praktik och om jag inte minns fel så tror jag att det låg på mellan 15-18.000:- i runda svängar + provision. Men som sagt, jag är inte riktigt hundra.

Annars vad som krävs av dig som person om du vill jobba som resekonsult, glad, hjälpsam, ha tålamod, va stresstålig, behärska engelska väl, ha koll på vad som sker ute i världen. Läs reserepotage, följ upp kunderna efter deras resor, deras åsikter.


( * Amadeus= Biljettbokningssystemet för flygbiljetter)
(* IATA=International Air Transport Associaton, är en internationell organisation med medlemmar i form av flygbolag)
(*STINA=Bokningssystem för tåg)


Detta blev ett galet långt svar men då vet du mer ingående !:) Lycka till med din dröm !



 
BIld hur det kan se ut i IATA´n


Bild över hur det kan se ut i Amadeus-systemet


Och här är en jäkligt grym resesäljare som lärt mig allt hon kan ;)




 


Kommentarer
Postat av: Danni!

Tack så jätte mycket för onformationen. Har själv sökt till resekonsult här i Göteborg, är inkallad på interjuv så jag är super duper nervöös!

2010-05-13 @ 13:56:11
Postat av: Anonym

Lycka till. Det är en superkul utbildning. :)

2010-05-14 @ 16:05:24
Postat av: S.Shankar

Hej! Googlade runt lite om denna utbildning och hittade den här bloggen.



Har lite frågor med, när tog du examen? Vad tror du att anledningen var så att du inte fick arbeta vidare på din praktikplats? Är lönen verkligen så låg? Om du nu fick chansen och ändra på utbildningen, skulle du ta ngn annan KY utbildning som ledde till ett bättre jobb med bättre lön?



Dina svar skulle verkligen uppskattas!

2010-12-15 @ 17:55:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback